OFERTA SPECJALISTYCZNEJ PORADNI TERAPEUTYCZNEJ DLA DZIECI, MŁODZIEŻY I ICH RODZIN W NOWOGARDZIE
1. Wszystkie usługi będące w ofercie poradni są bezpłatne i nie wymagają skierowania.
2. Warunkiem przyjęcia dzieci do Poradni jest zgłoszenie przez rodziców, prawnych opiekunów lub np. placówkę oświatową oraz pisemna zgoda rodziców/prawnych opiekunów na badania.
3. Kwalifikacja dzieci do opieki specjalistycznej odbywa się na podstawie;
• zgłoszenia przez rodzica lub opiekunów prawnych dziecka,
• napodstawie sugestii nauczyciela po badaniach sondażowych,
przesiewowych lub obserwacji,
• skierowań z poradni rejonowych i innych placówek opieki zdrowotnej.
4. Rodzice zgłaszający dziecko na diagnozę proszeni są o przedstawienie;
4. Rodzice zgłaszający dziecko na diagnozę proszeni są o przedstawienie;
• opinii ze szkoły określającej trudności dziecka,
• zeszytów szkolnych lub prac pisemnych dziecka,
• opinii innych poradni lub stosownych zaświadczeń lekarskich,
• dziecko zgłaszające się na badania powinno przynieść okulary, jeśli są
zalecone przez lekarza do pracy.
• zeszytów szkolnych lub prac pisemnych dziecka,
• opinii innych poradni lub stosownych zaświadczeń lekarskich,
• dziecko zgłaszające się na badania powinno przynieść okulary, jeśli są
zalecone przez lekarza do pracy.
5. Orzecznictwo - w Poradni działa Zespół Orzekający rozpatrujący sprawy uczniów z niepowodzeniami edukacyjnymi, będących pod opieką naszej placówki u którychniepowodzenia edukacyjne współwystępują w związku z chorobą lub niepełnosprawnością, ze szkól mieszczących się na terenie miasta i gminy Nowogard oraz Gminy Osina.
Zadaniem statutowym Poradni w tym zakresie jest:
• Sporządzanie orzeczeń do kształcenia specjalnego lub nauczania indywidualnego
• Sporządzanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
• Orzekanie i kierowanie do odpowiednich form pomocy psychologicznej i pedagogicznej, profilaktyki wychowawczej, terapii i resocjalizacji
6. Opiniowanie - w Poradni wydawane są na wniosek rodziców opinie psychologiczno-pedagogicznych po zakończeniu procesu diagnostycznego.
1. Podejmowanie badań oraz dokonywanie diagnozy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej
w stosunku do zgłoszonych dzieci i młodzieży
w stosunku do zgłoszonych dzieci i młodzieży
- diagnoza dzieci wymagających wczesnego wspomagania rozwoju
- badanie dzieci z trudnościami w nauce i niepowodzeniami szkolnymi
- badanie dojrzałości szkolnej,
- badanie lateralizacji
- badanie dzieci rozpoczynających naukę z rocznym wyprzedzeniem lub odroczeniem obowiązku szkolnego
- badania dzieci szczególnie uzdolnionych
- badanie dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie i zagrożonej niedostosowaniem,
- badanie dzieci i młodzieży zagrożonych dysleksją rozwojową, diagnozowanie dla potrzeb stwierdzenia dysleksji, dysortografii, dysgrafii i dyskalkulii
- badania psychologiczne pod kątem stresu pourazowego
- badania diagnostyczne pod kątem PTSD
- logopedyczne badania przesiewowe dzieci w wieku 3-6 i kl. I-III w placówkach przedszkolnych, szkolnych, które zgłoszą taką potrzebę,
- logopedyczne, psychologiczne i pedagogiczne badania dzieci w ramach wczesnej interwencji.
- badania dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi,
- badania przesiewowe psychologiczno – pedagogiczne dzieci 5-6 letnich.
2. Wieloaspektowe konsultacje dla rodziców i nauczycieli (zaburzenia interakcji społecznych, trudności szkolnych).
3. Wydawanie opinii oraz orzeczeń po przeprowadzonej diagnozie psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej na wniosek rodziców
4. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - diagnoza nieprawidłowości rozwoju i zaburzeń mowy
5. Poradnia prowadzi również zadania postdiagnostyczne:
Działalność terapeutyczna indywidualna i grupowa
- Zajęcia z psychomotoryki.
- Zajęcia dla dzieci 6 – letnich uczących się w kl. I
- Trening twórczego myślenia dla dzieci sześcioletnich
- Zajęcia usprawniania manualno-graficznego
- Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami mowy wraz z poradami logopedycznymi m.in.:
- Masaż SHANTALA,
- NEUROSTYMULACJA– Integracja odruchów twarzy,
- Terapia ręki
- Strategie leczenia wg M.D. Klein i T.A. DelaneyOral – motor treatmenstrategies in children (ustna sprawność ruchowa w karmieniu i żywieniu dziecka)
- Terapia pedagogiczna m.in.
- Metoda Ortograffiti
- Metoda Warnkego
- Metoda Strukturalna
- Glottodydaktyka
- Terapia Integracji Sensorycznej ( SI ) m.in.:
- Metoda PNF,
- Elementy Volty,
- Integracja odruchów posturalnych i dynamicznych wg. S.
- Masgutowej,
- Terapia ręki,
- Wady postawy skoliozy wg FITS
- Terapia systemowa Rodzin
- Terapia psychologiczna.
- Trening Umiejętności Społecznych.
- Terapia indywidualna i grupowa dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi i kryzysowym rozwojem
- Psychoterapia indywidualna dzieci i młodzieży – zaburzenia lękowe zaburzenia jedzenia, fobie szkolne, przemoc, moczenie nocne
- Traumy adolescentów – przedwczesne ciąże, aborcja, próby samobójcze, kryzysy rodzinne
- Trening umiejętności wychowawczych
- Terapie traumy metodą EMDR
- Terapie indywidualne dot. zaburzeń somatycznych - psychosomatyka
- ART Terapia
7 . Współpraca ze środowiskiem
- Opracowanie wspólnych zasad współpracy pomiędzy Poradnią a placówkami oświatowymi i innymi placówkami specjalistycznymi.
- Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w zakresie wsparciapsychologicznego, pedagogicznego
i logopedycznego. - Pomoc szkole (uczniom, nauczycielom) w sytuacjach kryzysowych.
- Uczestnictwo w ewaluacjach zewnętrznych prowadzonych przez organ nadzoru pedagogicznego w placówkach.
- Organizowanie spotkań tematycznych, w tym spotkań z radami pedagogicznymi placówek oświatowych.
- Organizacja narady dla dyrektorów szkół/placówek na temat zasadwspółpracy i form wsparcia szkół.
- Udział pracowników Poradni w zebraniach z rodzicami na terenie szkół/placówek.
- Współpraca instytucjami wspierającymi wychowanie - w zakresie pomocy kryzysowej, organizacja konferencji
i warsztatów z:
• Policją i Sądem
• Prokuraturą Rejonową
• Urzędem Marszałkowskim – wydział współpracy społecznej
• Zespołem Interwencji Kryzysowej w Nowogardzie - Współpraca ze Stowarzyszeniem funkcjonującymi na terenie powiatu działającymi na rzecz dzieci, młodzieży i ich rodzin
- Współpraca z Uczelniami Wyższymi w organizowaniu praktyk studenckich.
- Współpraca z bibliotekami pedagogicznymi oraz ośrodkami doskonalenia nauczycieli.
Doradztwo zawodowe.
1. Diagnoza zainteresowań młodzieży- prowadzenie badań zawodowych
1. Diagnoza zainteresowań młodzieży- prowadzenie badań zawodowych
2. Przekazywanie informacji uczniom o kierunkach kształcenia w zawodach.
3. Informowanie rodziców oraz szkół o ofercie poradni w zakresie doradztwa zawodowego.
4. Diagnoza młodzieży w zakresie preferencji edukacyjnych oraz poradnictwa dla uczniów gimnazjów i szkół ponagimnazjalnych.
5. Wydawanie opinii w sprawie pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej / ponadpodstawowej.