PRACOWNICY MERYTORYCZNI SPECJALISTYCZNEJ PORADNI TERAPEUTYCZNEJ DLA DZIECI, MŁODZIEŻY I ICH RODZIN W NOWOGARDZIE
Irena Juszczyk - pedagog terapeuta – Dyrektor SPT
- diagnoza trudności w nauce w tym specyficzne trudności typu dyslektycznego,
- dysortograficznego oraz dysgraficznego
- diagnoza niepowodzeń szkolnych,
- diagnoza dojrzałości szkolnej,
- terapia pedagogiczna,
- rewalidacja.
- konsultacje i porady dotyczące trudności w nauce i problemów wychowawczych oraz spraw kierowanych na Zespół Orzekający; udziela porad rodzicom, dyrektorom placówek oświatowych, nauczycielom, pedagogom, prowadzi szkolenia, warsztaty dla nauczycieli, rodziców,
- diagnoza i terapia dzieci pod katem przetwarzania słuchowego - metodą neuroflow;
Izabela Centała-Jasińska - pedagog
- diagnoza dojrzałości szkolnej,
- diagnoza niepowodzeń szkolnych,
- trening twórczego myślenia (zajęcia grupowe),
- usprawnianie manualno – graficzne (zajęcia grupowe),
- terapia pedagogiczna,
- rewalidacja.
Agnieszka Wójtowicz – pedagog
- diagnoza pedagogiczna dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym:
- dojrzałość szkolna, trudności w nauce, dysleksja, dysortografia, dysgrafia,
- diagnoza pedagogiczna do opinii o wczesnym wspomaganiu,
- trening twórczego myślenia dla 6 – latków (zajęcia grupowe),
- usprawnianie manualno – graficzne dla dzieci z oddziałów przedszkolnych,
- terapia pedagogiczna,
- konsultacje i porady.
Agata Rakowska - pedagog
- diagnoza pedagogiczna dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym:
- dysgrafia
- diagnoza pedagogiczna do opinii o wczesnym wspomaganiu,
- usprawnianie manualno – graficzne dla dzieci z oddziałów szkolnych,
- terapia pedagogiczna,
- konsultacje i porady,
- diagnoza i terapia dzieci pod katem przetwarzania słuchowego - metodą neuroflow;
Dorota Świątczak – neurologopeda
- Profilaktyka logopedyczna:
- bilans mowy trzylatka,
- wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy małego dziecka.
- Diagnoza i terapia:
- wad mowy,- mowy bezdźwięcznej,- opóźnionego rozwoju mowy.
- Terapia zaburzeń mowy i komunikacji dzieci i młodzieży:
- z niedokształceniem mowy o typie afazji,- z niepełnosprawnością intelektualną,- z wadami genetycznymi,- z zaburzeniami neurologicznymi,- z zaburzeniami żucia i połykania,- z jąkaniem i niepłynnością mówienia.
- Konsultacje i porady logopedyczne:
- dla rodziców, opiekunów, nauczycieli.
Ewelina Mańkowska – psycholog
- diagnoza i pomoc psychologiczna dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom,
- diagnoza niepowodzeń szkolnych w wieku szkolnym,
- diagnoza dojrzałości szkolnej.
- psychologia dla nauczycieli i rodziców:
- porady- warsztaty.
Anna Bielida – psycholog
- diagnoza i pomoc psychologiczna dzieciom małym 0 – 3 i ich rodzicom,
- diagnoza i pomoc psychologiczna dzieciom w wieku przedszkolnym i ich rodzicom,
- diagnoza niepowodzeń szkolnych w wieku szkolnym,
- opieka nad dziećmi i młodzieżą z problemami emocjonalnymi:
- diagnoza zaburzeń zachowania- diagnoza zaburzeń emocjonalnych- terapia indywidualna dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi.
- psychologia dla nauczycieli i rodziców:
- porady- warsztaty- terapia- trening umiejętności wychowawczych,
- poradnictwo zawodowe:
- diagnoza predyspozycji zawodowych- konsultacje- porady odnośnie wyboru zawodu,
- diagnoza zaburzeń rozwoju u dzieci z upośledzeniem umysłowym 0 – 18 lat
- diagnoza dojrzałości szkolnej.
Agata Tarczykowska-Mikita - psycholog
- diagnoza dzieci i młodzieży – ocena funkcjonowania intelektualnego i emocjonalno-społecznego,
- terapia systemowa rodziny,
- zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży (warsztaty),
- zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców.
Marlena Babiarczyk - psycholog
- diagnoza i pomoc psychologiczna dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom,
- diagnoza niepowodzeń szkolnych w wieku szkolnym,
- diagnoza dojrzałości szkolnej.
- porady i konsultacje dla dzieci, rodziców i nauczycieli;
Karolina Posacka - pedagog - integracja sensoryczna
- Integracja sensoryczna to zdolność do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otaczającego nas świata. Sprawnie działający układ nerwowy pozwala nam segregować, porządkować i składać pojedyncze bodźce w kompletne reakcje mózgu. Prawidłowa organizacja tych informacji daje nam możliwość zaplanowania właściwego działania, zaczynając od odpowiedniego napięcia mięśni przy zwyczajnym rzucie piłką aż po wzbudzenie właściwych emocji
w dalece bardziej złożonej sytuacji. Od przebiegu procesów dokonujących się w ośrodkowym układzie nerwowym zależą również tak skomplikowane procesy jak mowa, czytanie, pisanie czy liczenie.
- Jeśli rodzice czy pedagodzy zauważyli u swoich podopiecznych takie objawy jak: zaburzenia napięcia mięśniowego (najczęściej zbyt niskie napięcie), szybkie męczenie się, słabą koordynację ruchową, problemy z posługiwaniem się sztućcami, nieprawidłowe chwytanie kredki, trudności w nauce czytania lub pisania, trudności w koncentracji, unikanie zabaw grupowych, wycofywanie się z kontaktów z społecznych, trudnościwysłuchiwaniem poleceń, problemy z nauką jazdy na rowerze, unikanie zabaw na huśtawce, karuzeli, nadwrażliwość na światło i dźwięki, unikanie zabaw plasteliną, malowania palcami i dotykania niektórych faktur, np. piasku, trudność w założeniu nowych ubrań
i zaburzenia mowy może to świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej. - Terapia SI - w głównej mierze polega na dostarczaniu dziecku określonej ilości bodźców zmysłowych, w szczególności przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych. Wszystko to dzieje się pod kontrola terapeuty. Zajęcia te mają na celu poprawę poziomu pracy połączeń synaptycznych, co z kolei sprawia, iż mały pacjent lepiej przetwarza docierające do niego za pośrednictwem zmysłów informacje. „Terapia integracji sensorycznej przybiera formę indywidulanej zabawy pacjenta z terapeutą, co pozwala dostosować ćwiczenia do poziomu rozwojowego dziecka. – tłumaczy terapeutka Agata Maciąg –Dawidowska – Taka forma sprawia, że dziecko chętnie uczestniczy w zajęciach, wykonując odpowiednie ćwiczenia doświadcza otaczający je świat wszystkimi zmysłami. Dzięki temu możemy dostarczać mu odpowiednie bodźce. Naprzemienne pobudzanie i wyciszanie ośrodkowego układu nerwowego oraz stymulowanie zmysłów przynosi efekty w postaci poprawy funkcjonowania układu sensorycznego dziecka. Na przykład zajęcia na huśtawce terapeutycznej dostarczają stymulacji w ruchu liniowym i rotacyjnym a to wzbudza w dziecku właściwe reakcje adaptacyjne.”
- Integracja czynności zmysłowo – ruchowych - rozpoczyna się już w życiu płodowym. Najbardziej intensywnie przebiega w pierwszych latach życia dziecka. W tym czasie jego rozwój jest bardzo dynamiczny, więc wszelkie niepokojące objawy w zachowaniu dziecka powinny być sygnałem do natychmiastowej konsultacji ze specjalistą. Nie trzeba nikogo przekonywać, iż wczesne rozpoznanie problemów jest ważnym elementem terapii i ma kluczowe znaczenie dla jej efektów.