HISTORIA
Poradnia w Nowogardzie została utworzona w styczniu 1975 roku decyzją Kuratora Oświaty w Szczecinie pod nazwą Poradnia Wychowawczo-Zawodowa. Pierwszym dyrektorem Poradni była Maria Brzeska, sekretarką była Halina Sierzchała, psychologiem Bożena Borowik, kilka miesięcy później dołączyła Stanisława Spurgiarz jako pedagog, a od 15.08.1978r. do 31.07.2007r. pedagogiem była Daniela Golacik.
W roku 1993 zmieniono nazwę placówki z Poradni Wychowawczo-Zawodowej została przemianowana zgodnie z rozporządzeniem MEN na Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, którą kierowała pani Bożena Borowik po dyrektora. Od roku 1995/96 dyrektorem została pani Bożena Kawicka.
Siedziby poradni:
- w hotelu na Placu Wolności był ZEAS (Zespół Ekonomiczno – Administracyjny Szkół) i tam Poradnia miała 2 pokoje,
- w związku z przeniesieniem ZEAS – u do siedziby Szkoły Specjalnej na ul. Poniatowskiego zmieniła się siedziba Poradni w roku 1979,
- obecną siedzibą Poradni od roku 1988 jest budynek przy ul. 3 – go Maja 44
Od 1993 roku sukcesywnie zwiększano obsadę kadrową:
- Elżbieta Ceranka – 01.11.1992r. do 31.08.1999r.
- Dorota Jagiełka –01.09.1993r. do 31.08.1995r.
- Zofia Budny- 01.09.1993r. do 31.08.1999r.
- Andrzej Burzyński – 01.10.1993r. do 30.06.1998r.
- Irena Juszczyk - 03.01.1994r. do 30.09.1999r.
Od 31.08.2015r. do teraz - Edyta Gulbinowicz -- 01.09.1994r. do 31.08 1999r,
- Elżbieta Sobieralska – 01.09.1994r. do 31.08.1999r.
- Agnieszka Wójtowicz – 01.09.1996r.
- Agata Babiarczuk – 01.09.1999r. do 31.08.2006r.
- Adrianna Skaza – 01.09.1999r do 02.08.2013r.
- Lilianna Konopska – 01.09.1999r. do 31.08.2004r.
- Agnieszka Arent – 01.09.1999r. do 31.08.2000r.
- Izabela Centała Jasińska – 01.09.1999r.
- Anna Bielida – 01.09.1999r.
- Stanisława Wójcik –01.01.2001r do 30.092011r.
- Przemysław Horoszkiewicz – 01.09.2007r. do 31.08.2009r.
- Dorota Świątczak – 01.09.2010r.
- Agata Tarczykowska Mikita – 01.09.2010r.
- Anna Borkowska – 01.03.2013r.
- Agata Maciąg Dawidowska – 01.02.2015r.
W roku 1998 uzyskała obecną nazwę Specjalistyczna Poradnia Terapeutyczna dla Dzieci, Młodzieży i Ich Rodzin w Nowogardzie i status Poradni Specjalistycznej.
Od 1993 roku statutowa działalność i formy pracy Poradni widocznie się wzbogaca poprzez prowadzenie terapii w pełnym zakresie tzn.:
- terapia rodzinna,
- terapia małżeńska,
- terapia indywidualna dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami lękowymi, emocjonalnymi moczącymi się, depresyjnymi, z zaburzeniami osobowości, z zaburzeniami jedzenia (otyłość, anoreksja, bulimia) i po próbach samobójczych,
- terapia indywidualna dla dzieci nadpobudliwych z Zespołem Downa i autystycznych,
- terapia indywidualna dla młodzieży w kryzysach rozwojowych,
- terapia indywidualna dla dorastających z cechami niedostosowania społecznego,
- terapia dzieci z zaburzeniami dyslektycznymi,
- terapia dzieci z zaburzeniami lateralizacji,
- terapia dzieci z zaburzeniami dysgraficznymi
- terapia grupowa i indywidualna dzieci upośledzonych umysłowo i z zaburzeniami rozwoju w wieku przedszkolnym,
- terapia grupowa i indywidualna dzieci upośledzonych umysłowo i z zaburzeniami rozwoju w młodszym wieku szkolnym,
- terapia grupowa dzieci upośledzonych umysłowo i z zaburzeniami rozwoju adolescentów,
- terapia grupowa dla dzieci nadpobudliwych,
- terapia dzieci wycofanych,
- terapia po traumie wykorzystania seksualnego dzieci i młodzieży.
Ponadto pracownicy:
- diagnoza zaburzeń rozwoju u dzieci z upośledzeniem umysłowym w wieku 0- 18,
- diagnoza dojrzałości szkolnej,
- diagnoza niepowodzeń w młodszym wieku szkolnym,
- diagnoza trudności szkolnych dzieci w starszym wieku szkolnym,
- diagnoza przyczyn trudności wychowawczych w wieku szkolnym,
- diagnoza problemów psychologicznych w okresie wczesnej i późnej adolescencji,
- diagnoza możliwościipreferencji zawodowych u uczniów kończących szkoły gimnazjalne
i ponadgimnazjalne, - trening twórczego myślenia dla dzieci w wieku szkolnym,
- trening antystresowy dla zdających egzaminy ( klasy VI, III gimnazjum i IV LO),
- socjoterapia dla dzieci z rodzin patologicznych selekcjonowanych przez opiekę społeczną,
- Młodzieżowe Koło Psychologiczne,
- hipnoza,
- trening relaksacyjny,
- trening umiejętności wychowawczych dla nauczycieli uczniów w okresie adolescencji,
- warsztaty dotyczące treningu integracyjnego dla wychowawców klas pierwszych,
- warsztaty programu profilaktycznego „Spójrz inaczej”, zajęcia integracyjne w klasach I gimnazjum
i klasach I LO, - profilaktyka,
- pomoc psychologiczna dla ofiar przemocy,
- wczesna interwencja.
Do zadań specjalistów należy w szczególności:
1. Zespołowe ustalenie sposobu współpracy z rodziną dziecka w zakresie:
2. zespołowe ustalenie zakresu, metod i form pracy rewalidacyjnej, rehabilitacyjnej i terapeutycznej,
- rozpoznawania niepełnosprawności,
- pomocy w interpretacji zachowań dziecka i prawidłowej reakcji na te zachowania,
- instruktażu i poradnictwa w prowadzeniu zajęć rewalidacyjnych,
- informowania o potrzebie wyposażenia dziecka w niezbędny sprzęt i środki dydaktyczne,
2. zespołowe ustalenie zakresu, metod i form pracy rewalidacyjnej, rehabilitacyjnej i terapeutycznej,
3. opracowanie i realizowanie indywidualnego programu zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę,
4. koordynowanie, opiniowanie indywidualnych programów zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, realizowanych z dzieckiem i jego rodziną,